Recenze filmu Byl jsem při tom: Jedná se o zesměšnění Ježíše?

959_1

Poznámka před čtením: Pokud jste film doposud neviděli, tak ho prosím zhlédněte před čtením této recenze, protože prozrazuje obsah filmu.

Film Byl jsem při tom se mi poprvé nesmírně líbil. Skvěle zahraná role „pana Zahradníka“ Petera Sellerse a velmi originální nápad. Jediné, co mne zaráželo byl závěr filmu, kdy se hlavní chráněnec pana Zahradníka pohřbívá do hrobky, která nese velmi jasné okultní symboly.

illuminati-movies-being-there-all-seeing-eye-pyramid-funeral

No a samotný konec filmu zůstal napoprvé z mé strany nepochopen. Domníval jsem se, že hlavní hrdina je natolik naivní, že dokáže chodit po vodě, protože neví, že je to nemožné. Když jsem nad tím filmem ale zamyslel znovu a do hloubky, došlo mi, že je za tím mnohem víc. Tento celkem milý snímek je ve skutečnosti parodií na život Ježíše Krista a celé jeho učení. Proč?

Náš hlavní hrdina je vlastně duševně zaostalý člověk, který se o sebe vůbec nedokáže postarat. Potřebuje jídlo a všechny životní potřeby od druhých lidí. Zároveň ale působí nesmírně klidně a vyrovnaně. O světě kolem něj neví vůbec nic, protože žil celý život uzavřen v domě a v určitý čas, když zemřel jeho pán, tak vylezl, protože musel opustit dům.

Celkem náhodou se dostal k místní smetánce, která ho považovala za váženého muže a obchodníka. Pan Zahradník téměř nemluvil a když byl tázán, odpovídal v podobenstvích o zahradě, protože se o ní celý život staral. Zde je opět narážka na učení Ježíše, který rovněž mluvil v podobenstvích a začal s učením až po 30. roku života. Lidé si tyto připodobnění vykládali podle svého, domnívali se, že pan Zahradník mluví o politických záležitostech. Ale věcná prázdnota takových připodobnění jim unikala. Stejně jako unikala učedníkům obrovská duchovní a morální síla Ježíšových podobenství.

Tuto moji hypotézu asi nejvěrněji dokresluje závěrečná scéna s hrobkou ve tvaru pyramidy a okem. No a nakonec pana Zahradníka, jak kráčí po vodě stejně jako Ježíš Kristus. Tento film je důkazem toho, jak rafinovaně se dá použít kinematografie k oklamání diváka.

being-there2