Seriál- Hudba a hudební průmysl

images (1)

 

1. díl- Filmová hudba a její interpretace

 

Není snad jiné umělecké odvětví, které by stálo v čele takovému zájmu jako hudba a hudební průmysl. V minulosti hudba rovněž provázela lidstvo na své cestě za sebepoznáním. Co nám říká dnešní hudba o světě kolem nás, potažmo o nás samotných? K hudbě samotné neodmyslitelně patří příběh, emoce, vzájemné porozumění, lidská pospolitost. Hudba dokáže dokonce přemoci válečnou nenávist a ukázat nesmyslnost celého válečného počínání, jak nám ukazuje krásně film Štastné a Veselé (http://www.csfd.cz/film/181404-stastne-a-vesele/ )

Nebudu se zde rozepisovat o hudebním průmyslu obecně. Ani vlastně příliš nechci. Otázkou, kterou si pokládám zní: Existuje v dnešní době hudba, která odráží velké myšlenky a příběhy? Dala by se taková hudba později označit za klasickou nebo snad vážnou? Pro mě osobně je vážná každá hudba, která obsahuje určité poselství nebo určuje nové myšlenkové koncepty, pokud samozřejmě nejsou destruktivního charakteru. Hudba je výrazovým prostředkem našich niterných pohnutek. Odráží společenské nálady a definuje slabá i silná místa společnosti. Zároveň zde existuje tlak, aby rozšířená mainstreamová muzika nepřinášela příliš revolucionářské myšlenky a podněty, protože v minulosti byly právě takto poklidné revolucionářské písně pro režim nejhorší. Vzpomeňme na éru hippies, kdy drogami navozené změněné stavy vědomí umocňovali prožitky spojené s hudbou a lidé začali být ve větší míře více svobodní a méně manipulovatelní. Nebáli se vlastní spirituální síly a to bylo pro elity velmi nebezpečné. Jaké kroky zvolili tady zatím nebudu vypisovat, ale musím říci, že byly dost drastické. Rovněž někteří umělci podlehli pokušení a stali se součástí průmyslu hudební mašinérie, která má za cíl duchovní stagnaci a úpadek lidské duchovní integrity a síly.

Tato situace se velmi poklidně opakuje. Klasická hudba současnosti se totiž přetransformovala do tzv. Soundtracků. Jedná se o filmovou hudbu, která promlouvá k naslouchajícím lidem dneška. Beru to tak, že i když stále většina lidí primárně spíše konzumuje, co jim naservíruje průmysl, filmové perly se dají najít i v sálech multikin. Posledním neuvěřitelně silným příběhem s velmi sugestivním hudebním doprovodem byl Atlas Mraků. Můžeme ještě vzpomenout spirituální film Fontána, Americkou krásu, Amélii z Monmartu a další. Velmi silná témata tady korespondují s vynikající hudbou, která si v ničem nezadá s tzv. Vážnou hudbou minulosti. V době velkých klasiků jako Mozart a Beethoven, se totiž hudba také vkládala do příběhů (opery). Dnes nastává tedy taková renesance oper v podobě filmových trháků. Stejně jako hudba nabírá niterných rysů, tak překvapivě mnoho snímků se začíná zaobírat spirituálními motivy. Jakoby si hudba v nás vždy našla prostředníka, který skrze média vyšle do světa vnitřní signál proměny společnosti.

V dalším pokračování bych se rád zaměřil na podivné okolnosti smrti některých známých interpretů. Hudba a její interpretace je totiž jedním z nejsilnějších nástrojů proměny našich myšlenek a postojů. Je přímo napojená na naší emoční strukturu a vyvolává změny v pohledu na okolní svět, probouzí myšlenky poznání a hlavně touhu po naplnění lidského života. Tedy pokud tomu není záměrně bráněno.

Nezáleží na tom, jakou muziku posloucháme, ale co při ní cítíme. Jestli radost, vzájemnou soudržnost a nebo pouze glorifikaci záporných lidských hodnot.